Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lennart en Jolanda - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lennart en Jolanda - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Lennart en Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Jolanda

27 Augustus 2006 | Vietnam, Hanoi

We hebben inmiddels Vietnam van onder naar boven ( we waren nog maar 3 km van China af) afgewerkt. Het land is heel divers. We begonnen in het hectische Saigon waar de brommers de straten beheersen.
Vervolgens hebben we een paar dagen op het strand van Mui Ne gelegen. Beetje jammer alleen van de zandvlooien die Jo goed te pakken hadden genomen.
Vanaf de kust gingen we naar Dalat, een bergstad op 1500m hoogte. Het eerste wat we deden toen we aankwamen was naar de markt rennen voor een vest voor Jo omdat we niks met lange mouwen bij ons hadden. De Vietnamezen zelf waren standaard uitgerust met een wolle muts, handschoenen, sjaals en winterjassen. Overdag was het rond de 22 graden en savonds rond de 14. Het deed ons een beetje aan het oostblok denken; de foute kerstverlichting die het hele jaar blijft hangen, andere \"gezellige\" lichtjes en de kledingkeuze van de lokalen. Gladde leren jassies en dergelijke. De omgeving was prachtig al kon Jo niet zo genieten van de fietstocht in de hoge bergen.
Na de koude bergen was het weer tijd voor het strand vonden we en pakten we de bus naar Nha TRang, de grootste badplaats van Vietnam. Maar de stad was niet veel bijzonders (heel toeristisch) en het strand was redelijk. Doordat we in Aruba hebben gewoont vallen alle overige stranden al snel tegen waarschijnlijk. Uiteraard hebben we hier wel heerlijk vis en zeevruchten gegeten.

Met de nachtbus kwamen we om 7:00 smorgens in Hoi An aan. Een klein, maar heel historisch centrum waar je kan genieten van oude huizen met verzakte gevels en scheve dakpannen. De sfeer was heel ontspannen, wat in Vietnam vrij bijzonder is. (later meer)

De volgende stad was Hue. Misschien omdat het 2,5 dag van de 3 regende en omdat er geld uit onze kamer was gestolen (heel klein beetje maar, maar toch) was dit eigenlijk de minst boeiende plek van vietnam.

Met de nachttrein van Hue naar Hanoi, 13 uur schommelen. Maar Hanoi was leuk. Niet zo groot en choatisch als Saigon maar vol leuke steegjes en talloze mensen. Overbevolking is hier zeker het geval. De huizen zijn smal en de kamers klein. We bleven hier 1 dag om er na Sapa weer terug te komen.

Sapa is een bergdorp dat met de nachttrein en een minibusje te bereiken is. Het dorp wordt bevolkt door Hilltribes die in hun traditionele kleding lopen. De omgeving is perfect voor prachtige wandeling langs uitgestrekte valleien met rijstterassen. We hadden ze nog nergens gezien, maarhier waren ze in overvloed. Tijdens een wandeling kom je langs bergdorpjes waar jongetjes met een tol spelen en op de rug van een buffel rijden.

TErug in Hanoi, wederom met de nachttrein, hebben we de rest van de stad bekeken. Het mausoleum van Ho Chi Minh is een lekkere communistische aangelegenheid. Het gebouw, wat door vietnamezen wordt vergeleken met een lotusbloem maar dat meer op een grote baksteen lijkt, wordt vooraf gegaan door metal detectors. Daarna wordt je in rijen van 2 (alsof je naar de gym loopt op de basischool)langs een glazen kast gelootst waar het lichaam van ome Ho in ligt. Sommigen beweren dat het eerder een fraai werkje van Madam Tussaud is. Overal staan er mannetjes om je tot stilte te manen en om je handen uit je zakken te trekken.
Op de markt kwamen we langs gebakken hond. Er lagen keurig 3 koppen op een schaal en op een andere lagen de overige onderdelen van de trouwe viervoeter. Na al die agressieve honden in Azie waren dit toch wel de liefste die we hebben gezien.

30 dagen Vietnam zaten er toen op. Het land is prachtig en heel divers. Alleen zijn de Vietnamezen een heel onbeschoft, onvriendelijk en hard volk. En niet alleen tegenover toeristen, maar juist ook tegen elkaar. En als je dan gaat terugschreeuwen of duwen of voordringen vinden ze dat heel normaal. Met die mentaliteit hadden we het wel gehad op een gegeven moment.

Woensdag 23 aug. vlogen we savonds van Hanoi naar Bangkok, waar we de nacht op een paar heerlijke kuipstoeltjes hebben doorgebracht. Om 6:40 namen we de eerste trein naar het noorden richting Jo dr moeder. Daar kwamen we om 15:00 aan en na een reis van 22uur waren we weer op een vaste plek.

Ook omdat we de afgelopen week bijna vaker in een trein- bus- of vliegveldstoel hadden geslapen dan in een bed, sliepen we die nacht prima en jo moeder had lekker gekookt.

Deze dagen zijn we weer ff in Chiang Mai om wat boodschapjes te doen. Jo dr stiefmoeder is hier nu ook om inkopen te doen voor jo vader en dus geven wij alvast een backpack vol spullen mee richting NL.

Zaterdag pakken we weer de trein voor een 23 urige rit naar Butterworth, Maleisie. Samen met Singapore zullen we daar een maand blijven.

Ik zal er ook weer wat nieuwe foto\'s van Vietnam opzetten.

Groetjes en tot snel,
Len en Yo

• 27 Augustus 2006 - 07:51

Fernando:

Ey Len/Yo, wat heerlijk die reisverhalen! Word er bijna jaloers van... wij hier in het altijd saaie NL, jullie allemaal avonturen! Heel veel plezier in Maleisië!

• 27 Augustus 2006 - 10:16

Trudy:

Hoi Globetrotters!
    Leuk jullie verhaal te lezen en fijn dat het allemaal goed verloopt. Winkelze vandaag in Chang Mei.Die laatste foto heb ik maar heeeeel even bekeken hoor. Ik dacht dat die Fransen erg veel van hun vlees presenteerden met organen,kalkoenen- en konijnenkoppen etc, maar dit gaat toch wel wat stapjes verder. Geniet lekker, wij gaan volgende week wel weer gewoon aan het werk , hoor! Liefs

• 27 Augustus 2006 - 19:13

Odessa:

Hey en, Yo,

Die gebakken hond had ik echt niet willen zien! De rest zag er trouwens wel goed uit.

Op naar Maleisie!
    xxxxx

• 28 Augustus 2006 - 03:04

Loebas De Eerste:

als je toch wat spullen deze kant op stuurt mag ik dan een honde kop hoef ik dat ding van de onder buren niet teb onthoofden wat mij al drie dagen met zijn gejank uit mijn slaap haalt. trouwens kef was voor drie weken in kro met zijn schoon ouders dus maak je geen zorgen over cultuur. wel over drie weken met schoonfam. hij woont trouwens in uitgeest ( andere kant van het spoor(deenkant)) ik op de overtoom. klinkt goed de verhalen moet ook weer eens wat geld verdienen en weg gaan. dikke zoen bob

• 28 Augustus 2006 - 08:26

Grrrrrrrr:

Geniet, Geniet, geniet!!! Kan nix anders zeggen...
    Hier in Ollanda st koud regenachtig en boring!!

Grtz+Kus Rob

• 04 September 2006 - 16:57

Liesje:

Hey Yootje en Len,
    Begin jullie nu toch wel steeds meer te missen hoor....duurt zo lang, wanneer komen jullie weer terug??! Ik ben na twee fantastische vakanties vandaag weer begonnen met de Uva, is wel weer wennen zo na de vakantie. Maar over een kleine 4 maanden gaat het Milaan avontuur al weer beginnen...dus niets te klagen. Neem wel aan dat we daarvoor nog flink wat gezellige avondjes met rosé gaan doorbrengen, toch?!
    Ook groetjes van Peter, die vanaf vandaag met een hele leuke nieuwe baan is begonnen!
    Dikke kus en liefs, Lies

Lennart en Jolanda

Zondagavond 9 april vliegen we via Londen naar Bangkok. Meer dan 7 maanden zullen wij gaan rondtrekken door zuid oost Azie. Beginnend in Thailand zullen we doortrekken naar Birma, Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisie en Signapore om vervolgens weer naar Thailand terug te keren. Wellicht dat deze 7 maanden hier en daar een leuk avontuurtje oplevert en dat zullen we dan via deze pagina met jullie delen. Voor degenen die onze tijd in Aruba hebben meegemaakt: dit is hetzelfde als lennartenjolanda.waarbenjij.nu. Verder hopen we dat we af en toe de gelegenheid hebben wat foto's erop te zetten. Wat ons het meeste trekt zijn de afgelegen plekken en daar vind je dus (gelukkig) geen internet. Maar als we weer eens in een stad zijn, zullen we ons best doen.