Het eind - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lennart en Jolanda - WaarBenJij.nu Het eind - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lennart en Jolanda - WaarBenJij.nu

Het eind

Door: Lennart en Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Jolanda

14 November 2006 | Thailand, Bangkok

De cliche's worden wederom bevestigd: aan alles komt een eind en achteraf is het altijd snel gegaan. Maar die wijsheid hadden we ook al toen we aan de reis begonnen. Eerst werden de maanden weken en nu zijn de weken ook nog eens dagen geworden en is het einde niet slechts in zicht maar ook bijna aan te raken. 32 weken, 221 dagen, welgeteld 80 keer van hostel/guesthouse/inn/hotel of resort veranderd, 5 nachten op een trein, 3 nachten op een bus en 1 nacht op een vliegveld doorgebracht; kale feiten met voor ons onuitwisbare herinneringen eraan vast gekleefd.

We zijn voor de laatste keer in Bangkok ingecheckt. We hebben een week de tijd genomen om deze enorme stad, en Jo's habitat tot haar 13e jaar, te bekijken. Buiten de mooie tempels, paleizen, markten , oude straten en chaos is het voor Jo in het bijzonder leuk om weer herinneringen op te halen van vroeger en voor mij is het leuk te zien hoe Jo hier in een stad van 12 miljoen opgroeide terwijl ik de straten van Uitgeest bevoetbalde. De enorme winkelcentra waar zij met haar vriendinnetjes rond slenterde, haar favoriete markt, de winkel van haar vader, het grasveld voor het paleis waar ze ieder jaar een nieuwe vlieger mocht uitzoeken om het nieuwe vliegerseizoen mee te vliegeren en het park waar ze op zondagmiddag altijd ging picknicken; soms is er niks veranderd, soms wel.

Maar zoals ik het verhaal begon, aan alles komt een eind en in dit geval is dat op 16 november. We landen rond 11:00 smorgens op schiphol, en over hoe we daarna onze tijd gaan vullen hebben we nog niet echt serieus nagedacht. Moeiteloos terug in je oude leven stappen wordt lastig omdat we geen huis, geen werk en geen studie meer hebben om op terug te vallen. Het is dus anders dan andere keren na een periode in het buitenland, maar we redden ons vast wel weer. En als je nooit ergens weggaat kan je ook nooit uitkijken naar een volgende reis, en die willen we zeker wel maken. Al is het voor Jo natuurlijk pijnlijker om uit Thailand te vertrekken dan uit welk land dan ook. Maar we zijn allang blij en dankbaar dat we voor alle landen die we hebben bezocht de tijd konden nemen en alles hebben kunnen zien wat we wilden en er niet doorheen hebben hoeven jagen.

We zullen de komende weken op het vertrouwde adres in Uitgeest wonen. Rijst staat de komende 4 maanden in ieder geval niet op mn menu, ik heb namelijk meer rijstvelden gegeten dan ik ooit had kunnen vermoeden.

Tot snel en liefs,
Len en Yo

• 14 November 2006 - 08:29

Fernando:

Voor mijn gevoel leven we nu nog begin november, maar het is al de 14de en dat betekent dat jullie overmogen al landen!! We moeten maar snel afspreken. Dus, tot snel! Fernando

• 14 November 2006 - 10:08

Claudette:

Ik zie jullie donderdag! Goede vlucht! (en toch apart dat jullie een berichtje om 11.27 posten, terwijl bij mij rechtsonder in beeld nog 11.07 staat! ;-)
    Tot snel!
    Liefs!XC

• 14 November 2006 - 10:41

ESME:

Goeie vlucht back en tot soon!

• 14 November 2006 - 12:26

Wilbert:

van vaderland naar vaderland hoppen leuk hoor. ja ik woon op dit moment een beetje klein ook al heb ik wel een slaap bank dus jullie zijn altijd van hardte welkom. zal snel even langs komen om de verhalen in levende lijven te horen het zwemmen in het uitgeestermeer zal er nog even niet in zitten maar mischien wel schaatsen (zo koud heb ik het al als ik over straaat loop). nou je zal het snel genoeg merken. prettige vlucht (waarschijnlijk nog eenkeer een rijst maaaltijd(in het vliegtuig) en dan spreek ik je snel. groette bob

• 15 November 2006 - 18:44

Ruud:

Gast, ik zie je met veel plezier tegemoet! Aan de ene kant altijd wel weer leuk om terug te keren maar je weet zelf ook hoe....toch? Heerlijk al die nederlandse lekkernijen en vrienden/familie.Ben benieuwd naar een extra aanvulling op een aantal verhalen... Kom goed!!Zie jullie snel Toppers!!

Lennart en Jolanda

Zondagavond 9 april vliegen we via Londen naar Bangkok. Meer dan 7 maanden zullen wij gaan rondtrekken door zuid oost Azie. Beginnend in Thailand zullen we doortrekken naar Birma, Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisie en Signapore om vervolgens weer naar Thailand terug te keren. Wellicht dat deze 7 maanden hier en daar een leuk avontuurtje oplevert en dat zullen we dan via deze pagina met jullie delen. Voor degenen die onze tijd in Aruba hebben meegemaakt: dit is hetzelfde als lennartenjolanda.waarbenjij.nu. Verder hopen we dat we af en toe de gelegenheid hebben wat foto's erop te zetten. Wat ons het meeste trekt zijn de afgelegen plekken en daar vind je dus (gelukkig) geen internet. Maar als we weer eens in een stad zijn, zullen we ons best doen.